Friday, January 1, 2010

Bermuhasabah atau Rebah Dijalan Dakhwah


Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah Ibrahim ayat 33:
سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَيْنِ ۖ وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ

“Dan Dia juga yang menjadikan matahari dan bulan sentiasa beredar untuk kepentingan kemudahan kamu dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu.”
Sabda Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam:
“إن الشمس والقمر آيتان من آيات الله لا ينكسفان لموت أحد ولا لحياته فإذا رأيتموهما فادعوا الله وصلوا حتى ينكشف ما بكم
(رواه البخاري ومسلم)
Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua bukti daripada tanda-tanda kebesaran Allah Ta’ala. Kedua-duanya tidak akan gerhana kerana kematian atau hidupnya seseorang. Maka apabila kamu melihat gerhana keduanya itu maka berdoalah kepada Allah, dirikanlah sembahyang sehingga hilangnya tanda gerhana daripada kamu.

Alhamdullillah dengan rahmat Allah kita dapat menempuh tahun baru masehi dan dalam sela dua minggu lalu ,kita baru sahaja melampaui tahun baru hijrah.

Apa yang menarik pada tahun ini ketika ribuan manusia bersorak gembira meraikan tahun baru di pusat maksiat seantero kota.Allah s.w.t memberi ruang kepada hamba yang taat dengan bonus ibadat disamping memberi butang tafaqquh ( pause button ) tentang kebesaran Allah dan hikmah diatas setiap kejadiannya .Sesungguhnya Allah maha berkuasa dalam menentukan semua pergerakan alam ini termasukkan gerhana.

Dari satu sudut lain seolah alam cuba bekomunikasi dengan kita bahawa ummah juga sedang mengalami gerhana yang kita tak pasti bila ianya akan kembali cerah.
Marilah kita meluangkan sedikit masa untuk berfikir .....Mengapa dalam usaha dahkwah kita terlalu sukar untuk mengharmonikan perbezaan fikrah? Mengapa masih ada dikalangan kita mengaku pejuang islam terjebak dengan amalan pengila dunia ? Mengapa kita melakukan amalan yang kita sendiri tentang dan memalu gong kepelusuk tanah air ? Mengapa Tarbiyyah kita longgar ? Mengapa Kasih sayang kita goyah ? Mengapa Hati kita masih keras ?
Saudaraku,Hari ini jemaah islam sudah mula menampakkan kebolehterimaan di hati masyarakat.Namun jika kita alpa dalam mengaplikasikan anugerah sekumit kuasa yang dikecapi,Pasti fitnah yang besar akan mengamit kita.Bahkan ianya akan merosakkan denai yang diterokai pejuang terdahulu.Janganlah sesekali kita merasakan kebobrokan kecil yang kita lakukan dapat ditampal dengan ruang-ruang hukum atau ijtihad kita demi menghalalkan kerja buat kita.Sedangkan seluruh masyarakat tahu kita memerangi budaya itu ketika kita tidak berkuasa.
Oleh itu dibulan Muharam yang mulia ini marilah kita bersama membulatkan tekad memperbaiki niat dan perancangan kita dengan bermuhasabah .
Imam Ghazali telah menetapkan beberapa marhalah untuk bermuhasabah seperti berikut; AL-MUSYARATAHMengenali bahawa diri itu adalah diri kita sendiri dan hati itu adalah hati kita sendiri. Ditangan kitalah terserah segala amalan baik dan buruk. Membaiki diri adalah dengan amalan soleh manakala merosakkan diri dan hati adalah dengan maksiat ..AL-MURAQABAHIntai-intailah diri sewaktu mengharungi amalan atau membuat sesuatu aktviti dan perhatikanlah segala tindakan dengan mata hati. Sekiranya kita mendapati bahawa diri kita bersalah.. segeralah bertaubat. Baiki diri dengan amal mahruf nahi mungkar.AL-MUHASABAHHisablah amalan rutin seharian. Cela diri dan bertaubat bila rasa bersalah . AL-MU`AAQABAH `iqaab (denda / hukuman) yang zahir. `Iqaab itu menjadi penolak dan penghalang kepada dosa dan maksiat yang telah dan akan dilakukan oleh seseorang hamba. Diriwayatkan bahawa Sayyidina Umar al-Khattab telah mendera dirinya sendiri kerana meninggalkan solat asar berjamaah dengan menyedekahkan tanahnya yang bernilai 200 ribu dirham. Manakala sesetengah ulama` pula mewajibkan dirinya sendiri dengan berpuasa selama setahun atau dalam satu tempoh masa yang panjang (dengan harapan untuk menundukkan nafsu serta keinginan terhadap dunia dan maksiat), berjalan kaki untuk menunaikan haji dan sebagainya. Semua ini bertujuan untuk menta`dib dan mentarbiah diri agar tidak mengulangi tegahan Allah Taala.AL-MUJAHADAHMelawan segala kehendak hawa nafsu. Banyakkan bersabar, meyakini bahawa nikmat dunia ini sekejap cuma akhirat tempat kekal abadi.
Akhir kata,Bersamalah kita jadikan muhasabah sebagi rutin kehidupan.Mudahan bantuan Allah tidak terhijab dan kita dapat menyaksikan Daulah Islam kembali tertegak sebelum kita menghembuskan nafas yang terakhiir. Dan yang lebih penting kematian kita dihisab sebagai syuhada’ dalam menegakkan Agama Allah.

No comments:

Post a Comment