Friday, December 25, 2009

Hijrah : Bermula Dengan Mengingati Matlamat

Hijrah merupakan anugerah dan pertolongan dari Allah "Nasrun minallah" setelah tiga belas tahun Rasulullah dan para sahabat menerima tekanan dari Kafir Quraisy .Dalam sela masa itu ada antara pengikut Islam terkorban. antaranya Sumayyah sebagai syahidah terawal. Tak kurang juga yang disiksa seperti Bilal dan Muammar .Tak cukup dengan itu Umat Islam turut menghadapi sekatan makanan sehingga terpaksa memakan rumput dan daun .

Firman Allah swt
“Dan ingatlah ketika kamu sedikit bilangannya serta tertindas di bumi kamu takut orang menangkap dan melarikan kamu, maka Allah kamu tempat bermastautin dan diperkuatkan-Nya kamu dengan pertolongan-Nya, serta dikurniakan-Nya kamu dengan rezki yang baik-baik supaya kamu bersyukur.”


Antara Pengajaran yang diperolehi dari peristiwa ini sekiranya kita ditindas dan dianiaya semata-mata kerana ketegasan dan keteguhan mempertahankan pendirian dalam agama Allah. Yakinlah...Pasti Allah akan mengangkat kita kearah kemenangan yang hakiki (wa’ayyadakum binasrihi) .

Hari ini umat Islam berada dalam keadaan tertindas dan lemah. Majoriti umat tenggelam dengan penyakit cinta dunia dan takut mati. Bahkan ramai yang tak sedar mereka dibelenggu dengan telunjuk serta hagemoni Yahudi yang bertindak sebagai kuasa “super power” dunia.
Lebih malang lagi golongan yang bertaraf ulamak bahkan mufti pun turut hanyut dengan kelazatan dunia.Mereka belumba memiliki kereta dan rumah besar dan tak kurang juga yang melanggan TV satelit atas pelbagai alasan .Kekadang golongan ini lebih teruk dari sijahil .Namun masih ada juga sebilangan kecil ulamak yang warak yang sewajibnya kita jadikan sebagai pimpinan kita dizaman fitnah ini.

Justeru itu marilah bersama kita menghayati intipati Hijrah secara mendalam dan menjadikan cuti 1 Muharram bukannya sekadar hari cuti untuk rehat semata-mata tanpa kita memerenung secara lebih realistik seterusnya mengahayati makna Hijrah.

Rasulullah saw merupakan seorang yang realistik mengetahui secara mendalam kenyataan dan suasana situasi semasa. Rasulullah dapat mengembangkan syiar Islam dan berjaya membangunkan umat kerana beliau bersikap realistik untuk meninggalkan Mekah al Mukarramah, berhijrah ke Madinah, walaupun wujud perasaan berat dan sayangnya kepada bumi Mekah tanah tumpah darahnya sejak kecil. Perasaan ini jugalah yang menyelubungi para sahabat yang pastinya berasa sedih meninggalkan kampung halaman.

Namun demikian Rasulullah bersikap realistik untuk keluar mencari tapak lain yang lebih kondusif sifatnya untuk mengembangkan misi besar amanah Allah SWT, maka atas dasar ini berlakunya peristiwa Hijrah.

Berdasarkan situasi awal penghijrahan kita dapat memahami bahawa Rasulluah saw bersikap realistik dan peka kepada waqiiyyah atau keadaan semasa berdasarkan kepada keperluan untuk menyebarkan syiar dakwah Islamiah. Justeru, pengorbanan Rasulullah untuk bersikap realistik kepada keadaan semasa adalah dengan tidak terikat kepada “sentimental value”. Rasulullah dan para sahabat tidak terikat dengan “sentimental value” suasana Mekah sebagai tempat tercinta.

Pengorbanan Rasulullah saw dan para sahabat ketika itu cukup besar. Bayangkan betapa sedih dan pilunya mereka meninggalkan kampung halaman, harta, sanak-saudara dan pelbagai memori indah untuk berhijrah ke Madinah. Namun demikian, pastinya dengan semangat inilah mereka mencipta kekuatan yang cukup luar biasa sehingga Daulah Islam Tertegak. Janganlah bila disebut Hijrah .Mentaliti kita terarah kepada lokasi .Namun pengertian hijrah sangat luas dan perlu difahami secara glokal.

Kita berpotensi untuk pergi lebih jauh jika berjaya melepaskan diri dari “sentimental value” dan dapat menjana Paradigma baru berdasarkan Kepada "Brainstorming" dari ilmu yang sahih dibawah bimbingan ulmak muktabar.Namum semuanya perlu kepada Bermula dengan Mengingati Matlamat Kita Untuk menjadi Mukmin yang Bertaqwa dan dapat memakmurkan bumi ini dalam lingkungan rahmat Allah.
Wallahu A'lam

.

No comments:

Post a Comment