Friday, October 1, 2010

Membongkar Kisah Ashabul Kahfi





Mudahan pemergian Ramadhan yang amat disayangi memberi bekas terhadap hubungan kita dengan Allah.

Saudaraku,
Apabila disebut peristiwa Al-Kahfi,ramai dari kalangan kita dapat mengaitkan dengan surah yang amalan rutin kekasih kita( Rasulullah SAW ) pada setiap malam Jum’at berdasarkan Sabda Nabi SAW.
عَنْ أَبِي سَعِيْدٍ الخُذْرِيّ قَالَ مَنْ َقَرَأَ سُوْرَةَ الْكَهْفِ لَيْلَةَ الْجُمْعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّوْرِ فِيْمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْبَيْتِ الْعَتِيْقِ

Diriwayatkan dari Abi Said Al-Khudri, ia berkata, Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada malam Jum’at, maka Allah SWT akan menyinarinya dengan cahaya antara dia dan rumah yang penuh dengan keindahan. (Sunan Ad-Darimi, 3273)
“ sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari juma’at,dia akan dikurniakan cahaya yang menerangi antara dua juma’at “ ( Al-Hakim / Sahih )


“ Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama surah Al-Kahfi maka akan selamat dari gangguan dajjal ( Muslim, Nasaei, Tirmizi, Abu Daud / Sahih )

Saudaraku,

Kelazatan Ibadat dan hubungan dengan Allah akan dapat ditingkatkan lagi dengan menghayati ,disamping mendalami kefahaman kita pada setiap amalan yang dilakukan.Maka pada kali ini, marilah kita menjelajah sebahagian kecil dari apa yang tersingkap dalam surah ini.

Saudaraku,
Ashabul Kahfi adalah satu kisah yang dinukilkan dalam Surah Al-Kahfi,dimana beberapa pemuda yang beriman kepada Allah Azzawajalla sebagai Tuhan semesta alam. Sebahagian besar ulamak tafsir berpendapat bahawa bilangan pemuda Al Kahfi tujuh orang ditambah dengan seekor anjing bernama Ar Raqim (Nama Ar-Raqim menurut salah satu mufasir, namun ada sebagian lagi yang mengartikan sebagai batu bersurat), ada pula yang mengatakan jumlahnya lebih sedikit dari itu. Namun hanya Allah lah yang tahu jumlahnya dan yang pasti jumlahnya tidak banyak (rujuk 18:22).

Saudaraku,
Al-kahfi adalah ikon pemuda yang hebat ,dimana mereka istiqamah mendokong kebenaran meskipun terpaksa berdepan dengan pemerintah yang zalim dan majoriti masyarakat mereka yang musyrik.Walaubagaimanapun Naluri manusia apabila tahap ancaman dari masyarakatnya meningkat maka timbullah kerisauan dihati mereka . Lantas mereka mengambil keputusan untuk bersembunyi di gua , lalu mereka ditidurkan oleh Allah selama 309 tahun Qamariah. (18:14-16).
Apabila bangun dari tidur salah seorang diantara mereka diutus untuk ke kota untuk mendapatkan makanan dan diingatkan agar berhati-hati (18:19).

Maksudnya agar para penguasa Dzolim saat itu tidak mengetahui tentang lokasi mereka, Bagi mengelakkan risiko ditangkap dan dipaksa untuk kembali menganut kepercayaan sesat (18:20).

Namun setibanya di kota ia mendapati zaman tersebut telah berubah dari zaman mereka memasuki gua. Ini disedari apabila wang yang mereka gunakan sudah tidak laku pada zaman tersebut (zaman mereka dibangkitkan).Pemuda tersebut kembali ke gua dan pemuda-pemuda tersebut dimatikan oleh Allah di dalam gua tersebut.
Ahli sejarah Islam dan barat telah banyak menjalankan kajian di manakah tempat berlakunya kisah pemuda-pemuda tersebut ditidurkan oleh Allah dalam tempoh masa yang lama. Para pengkaji Islam menjadikan Al-Quran sebagai sumber rujukan manakalan penganut kristian mempercayai kisah ini berlaku dan menjalankan kajian mereka dari kitab bible. Pelbagai hasil kajian, pandangan telah diberikan dalam menyatakan bilakah kisah ini berlaku? Di manakah ia berlaku? Persoalan-persoalan ini telah cuba dikupas sejak zaman berzaman dan turut dibincangkan oleh ‘Alim Ulama terdahulu dan dibentangkan di dalam kitab-kitab tulisan mereka.

Bilakah ia berlaku?
Pandangan pertama menyatakan kisah ini berlaku pada zaman maharaja Rum Daqyanus atau dikenali sebagai Decius yang menguasai Amman dan memerintah sekitar tahun 249-251 Masihi. Daqyanus terkenal sebagai maharaja yang amat memusuhi agama Nasrani dan menyeksa pengikut-pengikutnya. Pemuda-pemuda tersebut dikatakan bangun ketika zaman Theodicius II yang memerintah antara tahun 408 sehingga 521 Masihi.
Pandangan kedua berpendapat bahawa kisah ini telah berlaku pada zaman penguasaan Maharaja Trajan. Manuskrip sejarah membuktikan bahawa diktator ini menyembah berhala dan membunuh sesiapa sahaja yang menentang tuhan-tuhannya sehinggakan Trajan mengeluarkan peraturan berhubung dengan perkara tersebut. Siapa yang beriman selain dari tuhan yang dia sembah, mereka akan dibunuh. Tempoh penguasaan Trajan adalah di antara tahun 98-117 masihi. Pemuda-pemuda beriman tersebut dikatakan bangun dari tidur ketika zaman Theodicius yang memerintah antara tahun 408-450 masihi.


k
Gua Washid (atau di sebut juga dengan nama Kheram) di Gunung Naglus, Kota Aphesus, Negeri Romawi (saat ini ada di kota Thasus, di Wilayah Turki) ini dianggap sebagai gua ashabul kahfi
Persoalan berapa lama mereka tinggal di dalam gua?
Tidak ada kepastian, karena hanya Allah lah yang tahu semuanya (18:26). Namun demikian di ayat sebelumnya Allah SWT berfirman: “Mereka tinggal di dalam gua selama 300 tahun, dan ditambah 9 tahun“(QS 18:25). Pertanyaan yang dapat diangkat dari ayat ini adalah “mengapa Allah tidak langsung menyatakan 309 tahun, tetapi 300 tahun ditambah 9 tahun?”.
Kajian mendapati ianya mepunyai hubungkait dengan kalendar syamsyiah(mathar/masehii) dan qomariyah(bulan/hijri ).

Menurut perhitungan astronomi, satu tahun adalah jangkamasa antara musim hujan sampai musim hujan atau musim panas ke musim panas berikutnya. Karena musim dipengaruhi oleh perdaran bumi mengelilingi matahari, maka lebih tepat disebutkan bahwa 1 tahun adalah jangka waktu bumi mengelilingi matahari dalam satu kitaran. Menurut perhitungan, bumi mengelilingi matahari dalam waktu 365.2422 hari.Iaitu kira-kira 12 bulan.
Pada zaman dahulu orang menentukan jumlah hari dalam satu tahun adalah 365 hari. Sejak 45 SM, Julius Caesar (seorang penyelidik Romawi) menetapkan satu tahun adalah 365.25 hari. Kelebihan 0.25 hari itu dibulatkan setiap empat tahun sekali menjadi tambahan waktu 1 hari pada bulan februari yang kita kenal dengan istilah tahun lompat). Tahun lompat ini ditentukan terjadi bila angka tahunnya habis dibagi 4, misalnya 1980, dst. Ini disebut cara Julius. Realitinya kaedah ini juga masih tidak tepat.
Ketidaktepatan panjang hari dalam satu tahun itu mengakibatkan ralat dalam pertukaran musim. Logiknya jika dihitung ralatnya sangat kecil yakni 365.2500-365.2422 = 0.0078 hari, tetapi dalam jangka ratusan tahun, perubahan musim itu semakin ketara terutama di negara-negara 4 musim. Musim bunga yang biasanya dimulai 25 mac, setelah ratusan tahun berubah jadi tanggal 21 mac. Ini baru diketahui pada tahun 325 masehi.
Karena kesalahan perhitungan itu dibiarkan, maka pada tahun 1582 musim bunga( spring ) semakin tersasar lebih jauh lagi menjadi tanggal 11 mac. Kali ini dilakukan perbaikan yang dikenal dengan Perbaikan Gregorius dengan tujuan untuk mengembalikan musim bunga ke tanggal 21 mac. Hal ini dengan melakukan lompatan tanggal 4 oktober 1582 (khamis) menjadi tanggal 15 oktober 1582 (jumat). Mengikut kaedah ini, tahun lompat perlu dihilangkan tiga kali setiap 400 tahun. Barulah setelah perbaikan gregorius, ditetapkan bahwa 1 Tahun adalah sebesar 365.2425 hari. Dengan cara ini ditetapkan bahwa tahun lompat adalah tahun bila angka tahunnya habis dibahagi empat kecuali bila angka tahun itu 100. harus habis dibagi 400. Misalnya tahun 1700, 1800, 1900 bukan merupakan tahun lompat karena tidak habis dibagi 400 walaupun habis dibagi 4.
Dalam kalender hijriah (Qomariyah), satu tahun 12 bulan dan untuk setiap bulan lamanya 29.53 hari, maka 1 tahun hanya 354.36 hari. Ini berarti lebih pendek 11 hari dibandingkan tahun Masehi. Oleh itu awal puasa ramadhan selalu bergeser 11 hari lebih awal daripada tahun sebelumnya.
Berbalik kepada Kisah Ashabul Kahfi….Diatas terurai satu fakta bahwa mereka ditidurkan selama 300 tahun ditambah 9 tahun difahami sebagai tahun menurut kalender Masehi ( 300 hari/Syamsyiah) dan waktu menurut kalender Hijriah (309 tahun).
Satu kalender Syamsiah berarti jangka waktu bumi mengelilingi matahari yaitu selama 365.24 hari. Berarti selama 300 tahun itu lamanya 300 x 365.2422 = 109.572 hari. Dalam satu tahun Qomariah berarti 12 bulan dan satu bulan adalah jangka waktu sejak purnama hingga purnama berikutnya, yaitu 29,53 hari. Dengan satu tahun komariah adalah 12 x 29,53 hari =354,36 hari. Dengan demikian, lama mereka tinggal di gua = 109.572/354,56 = 309 tahun!
Orang Arab dahulu hanya terdedah kepada tahun qomariyah, karena mereka tidak dapat membaca dan menulis. Adapun tahun syamsiyah tidaklah diketahui di kalangan mereka. Lebih – lebih lagi untuk membezakan kepentingan/kegunaan antara kalendar syamsiyah dengan qomariyah. Kesimpulannya kalender matahari dengan bulan ini menunjukkan bahwa kitab ini datang dari Allah .
Di manakah ia berlaku?
Terdapat pandangan yang mengatakan bahawa kisah ini berlaku di Turki, Jordan, Syria, Arab Saudi dan Sepanyol. Di Turki sahaja terdapat 4 lokasi dikatakan peristiwa itu berlaku (Ephesus, Tarsus, Kahramanmaras dan Mardin).Muhamad Hazimin Bin Sulaiman (Penulis) telah berpeluang menziarahi 3 lokasi di mana terdapatnya Gua Ashabul Kahfi iaitu di Abu Alanda, Jordan. Ephesus, Turki dan Jabal Qassiyun, Syria.
Apa yang boleh beliau simpulkan hasil dari bacaan, pemerhatian di lokasi-lokasi tersebut dua lokasi di Ephesus dan Jabal Qassiyun tidak banyak membuktikan bahawa di situ berlakunya peristiwa tersebut. Bukti yang penulis maksudkan ialah dari ciri-ciri gua yang diterangkan di dalam ayat Al-Quran. Berbeza dengan gua yang terdapat di Abu Alanda, Jordan. Ciri-ciri seperti yang dikisahkan di dalam Al-Quran agak bertepatan. 3 ciri dari ayat Al-Quran yang menjadi perhatian beliau ialah :
Pertama : Firman Allah di dalam Surah Kahfi ayat 17

“Dan Engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada Dalam satu lapangan gua it”
Lokasi Gua Ashabul Kahfi di Abu Alanda, Jordan terdapat sebuah lubang dari atas gua yang memasuki cahaya ketika matahari terbit dan ketika terbenam matahari berada dari arah pintu gua.
(Sila rujuk video di http://www.youtube.com/watch?v=W1VD2ljzbFw untuk gambaran lebih jelas tentang lubang itu)
Kedua : Firman Allah di dalam Surah Kahfi ayat 21
“Setelah itu maka (sebahagian dari) mereka berkata: “Dirikanlah sebuah bangunan di sisi gua mereka, Allah jualah Yang mengetahui akan hal ehwal mereka”. orang-orang Yang berkuasa atas urusan mereka (pihak raja) pula berkata: “Sebenarnya Kami hendak membina sebuah Masjid di sisi gua mereka”.

Di atas Gua Ashabul Kahfi di Abu Alanda terdapat rumah ibadat yang dibina ketika zaman tersebut. Rumah ibadat yang dimaksudkan adalah rumah ibadat penganut nasrani. Ketika zaman kerajaan Umawiah, rumah ibadat tersebut telah dijadikan masjid.
Ketiga : Firman Allah di dalam Surah Kahfi ayat 17
“Sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu”
Bentuk gua yang terdapat di Abu Alanda adalah luas dan lapang serta tidak dalam.
Beberapa bukti telah dikenalpasti dari kesan-kesan tinggalan sejarah dan arkeologi bahawa gua yang terdapat di Abu Alanda, Jordan merupakan gua di mana berlakunya peristiwa tersebut.
1. Terdapat tulisan pada lengkungan pintu di dinding sebelah Timur yang menyatakan ‘Masjid diperbaharui pada tahun 117 hijrah yang merujuk kepada zaman Hisham bin Abdul Malik bin Marwan. Ini membuktikan bahawa ketika era kerajaan Umawiah mereka sudah memperharui masjid yang sebelum itu menjadi rumah ibadat nasrani. Kesan yang boleh dilihat ialah binaan mihrab (petunjuk arah kiblat) yang terdapat di atas gua tersebut.
2. Tulisan khat Kufi turut ditemui yang mengisyaratkan bahawa masjid kedua di Ashabul Kahfi diperbaharui pada zaman Khomarumiah bin Ahmad Tholun dari kerajaan Abasiah. Masjid kedua yang dimaksudkan ialah masjid yang dibina berhadapan dengan gua Ashabul Kahfi setelah masjid pertama diwujudkan di atas gua ketika zaman Umawiah.
3. Kesan Nawawis di dalam gua. Nawawis di dalam Mu’jam Wasit (m/s 962) memberi erti kubur orang nasrani yang diletakkan mayat di dalamnya. Pada Nawawis tersebut terdapat bintang segi lapan yang membuktikan tanda zaman kerajaan Rum-Byzantium pada kurun ke-3 masihi. Menjadi adat pada ketika itu, mayat-mayat nasrani akan dikuburkan di dalam bekas batu. Ini tidak mustahil bahawa mereka yang telah menguruskan mayat pemuda tersebut telah mengkebumikan mereka dengan cara dan adat mereka pada ketika itu.


NAWAWIS...dan lambang bintang segi lapan
4. Penemuan barangan tembikar, duit tembaga dan perak, lampu dari pelbagai zaman (Umawiah, Abasiah, Turki Uthmaniyyah) di dalam gua tersebut dan sekitarnya. Ia membawa maksud bahawa tempat itu telah dijaga oleh pelbagai zaman yang berlalu.


Di sini lah disimpan barang2 purba termasuk kesan batang pokok zaitun yang berusia ratusan tahun.
(Di sini lah disimpan barang2 purba termasuk kesan batang pokok zaitun yang berusia ratusan tahun.)
5. Al-Waqidi di dalam kitabnya Futuhat Sham telah menulis bahawa beliau bersama yang lain telah berhenti di Ain Ma’ berhampiran gua ashabul kahfi. Mereka berhenti di Ain Ma’ tersebut berwuduk, solat dan tidur di situ sebelum meneruskan perjalanan keesokkan harinya ke tanah Palestin. Ain Ma’ terletak 70 meter dari gua ashabul kahfi.

6. Pokok zaitun berusia ratusan tahun tumbuh berhadapan gua. Pokok tersebut telah mati dan kesan batang pokok zaitun yang berusia ratusan tahun itu kini ditempatkan di dalam muzium mini di dalam gua.
7. Penemuan tulang di dalam Nawawis. Dikatakan bahawa tulang-tulang tersebut adalah kepunyaan pemuda-pemuda tersebut.



Penemuan tulang di dalam Nawawis
Dari beberapa penemuan dan bukti yang ada. Berkemungkinan peristiwa yang telah dinyatakan di dalam Surah Kahfi mengenai pemuda-pemuda yang ditidurkan selama 300 tahun Shamsiah telah berlaku di Abu Alanda, Jordan
Kesimpulannya peristiwa Al-kahfi dinukilkan dalam Alquran untuk kita mengambil ibrah tentang pemuda yang istiqamah dalam mendaulatkan syariat Allah.Dimana menegakkan yang hak adalah satu taggunggawab kita sebagai hamba Allah sepanjang zaman.Berapa,dimana peristiwa berlaku itu adalah persoalan remeh yang tidak dimestinya diketahui..Wallahua’lam

No comments:

Post a Comment